27 listopada 2022 r. gościliśmy członków Słupeckiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego:
Panią Wiesławę Rosadowską,
Panią Teresę Więckowską,
Panią Danutę Kluczyńską,
Panią Irenę Młodożeniec-Deja,
Panią Mirosławę Sablowską
i Pana Mariana Stadnika.
![](/images/1.a/1000002174.jpg)
Nasi wyjątkowi goście wspólnie z nami uczcili Rok Romantyzmu Polskiego, a czytane dla uczniów, jak i z uczniami utwory pochodziły z tegorocznej lektury Narodowego Czytania - „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza.
![](/images/1.a/po.jpg)
Gości powitała wicedyrektor Arleta Szustakiewicz.
![](/images/1.a/1c.jpg)
![](/images/1.a/7c.jpg)
Wydarzenie prowadził uczeń klasy 2Ta Dawid Krzysztof Król.
![](/images/1.a/2c.jpg)
Przy akompaniamencie „Walca wiosennego” Fryderyka Chopina, uczestnicy spotkania mieli okazję przenieść się w fascynujący, pełen uczuciowości i ludowej moralności, tajemniczy świat utworów naszego narodowego wieszcza.
Pierwsza ballada obrazowała wyraz artystycznych i ideowych przekonań Adama Mickiewicza o wyższości uczuć i ludowej mądrości nad racjonalną wiedzą.
„Romantyczność”,
utwór stanowiący manifest programu literatury romantycznej w Polsce
przeczytała Pani Irena Młodożeniec-Deja.
![](/images/1.a/3c.jpg)
Ballady Adama Mickiewicza uczą nas patrzenia na świat w sposób pozarozumowy i poznawania świata za pomocą uczuć.
Pani Wiesława Rosadowska
przeczytała utwór pt. „Powrót Taty”,
który mówi o znaczeniu szczerej, płynącej z serca modlitwy i wiary.
![](/images/1.a/as.jpg)
Balladę nawiązującą do ludowych legend o niezwykłym, tajemniczym jeziorze -
tytułowej Świtezi -
przeczytali uczniowie z klasy 2Ta:
Dawid Krzysztof Król, Szymon Molenda i Jakub Różański.
![](/images/1.a/5c.jpg)
Następnie uczestnicy spotkania wysłuchali ballady, która zdaje się być pewnego rodzaju przestrogą wobec kapryśnych panien, bawiących się uczuciami zakochanych w nich młodzieńców.
„Rękawiczkę” przeczytała Pani Teresa Więckowska.
W dalszej części spotkania Pan Marian Stadnik i Pani Danuta Kluczyńska przeczytali utwór pt. „Pani Twardowska”, w którym Adam Mickiewicz za pomocą humoru dystansuje się do samej poetyki grozy, charakterystycznej dla romantyzmu.
![](/images/1.a/6c.jpg)
![](/images/1.a/7c.jpg)
W tematykę ballady wprowadził Pan Marian Stadnik.![](/images/1.a/8c.jpg)
![](/images/1.a/9c.jpg)
![](/images/1.a/10c.jpg)
![](/images/1.a/4c.jpg)
Kolejny utwór, stanowiący przykład silnej inspiracji ludowością, opowiadał o uczuciach trzech osób, rozpaczających po śmierci młodej dziewczyny - Maryli.
„Kurhanek Maryli” przeczytała Pani Mirosława Sablowska.
![](/images/1.23/mira1.jpg)
![](/images/1.23/mira_2.jpg)
Nie ma zbrodni bez kary to nauka płynąca z ballady „Lilije", którą przeczytali uczniowie:
Gracjan Świnka z klasy 1Tb i Julia Szkudlarek z 4Tb.
![](/images/1.a/2g.jpg)
Ostatnia ballada również obrazowała zasady ludowej moralności, gdzie każdy zły czyn musi wiązać się z karą.
Balladę pt. „Rybka”
przeczytali:
Kacper Kapuścik z klasy 3Tpa i Bartłomiej Purul z 2Tb.
![](/images/1.a/ost.jpg)
Wspólna lektura „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza ukazała fenomen polskiego romantyzmu, a uczniów wzbogaciła o ważną refleksję nad kulturą i historią Polski.